Personvernerklæring NorgesGruppen Finans – Trumf Kredittkort

Personvernerklæring NorgesGruppen Finans – Trumf Kredittkort NorgesGruppen Finans AS (NG Finans), organisasjonsnummer 920428959, er et heleid selskap i NorgesGruppen.

 

Sist endret 26.06.2025 

I denne personvernerklæringen finner du informasjon om hvilke personopplysninger som samles inn, hvorfor de samles inn, hva de brukes til og hvilke rettslige grunnlag vi benytter. Vi beskriver også automatiserte behandlinger, forholdet til Trumf AS, hvem vi deler opplysninger med, og hvilke rettigheter søkere og kunder har. 

Kontaktopplysninger  

Behandlingsansvarlig 
Behandlingsansvarlig for personopplysningene er NorgesGruppen Finans AS ved daglig leder. NorgesGruppen Finans AS (NG Finans), organisasjonsnummer 920428959, er et heleid selskap i NorgesGruppen.  Kontaktinformasjonen til NG Finans er: 
Adresse: Postboks 300 Skøyen, 0213 Oslo.  
E-post: finans@norgesgruppen.no 
 

Kundeservice 
Kontaktopplysninger til Trumf Kredittkort kundesenteret: Tlf. 22 56 33 00, e-post kundeservice@trumfkredittkort.no 
 

Personvernombud 

Er du uenig i hvordan vi behandler personopplysningene dine eller har spørsmål til behandlingen, kan du sende e-post til pvo@norgesgruppenfinans.no der du beskriver hva saken gjelder. 

 

Personopplysningsloven og annet regelverk   

NG Finans er etter personopplysningsloven behandlingsansvarlig for opplysninger som selskapet behandler i sin virksomhet. Innsamling og behandling skjer i samsvar med personopplysningsloven der personvernforordningen (GDPR) er inkludert, bokføringsloven, finansforetaksloven, hvitvaskingsloven, CRR/CRD IV-forskriften og annet relevant regelverk. NG Finans som finansforetak er underlagt særlig strenge krav til konfidensialitet for kundeopplysninger. 

Formålet med å samle inn personopplysninger  

Trumf kredittkort er et kredittkort som gir ekstra Trumf-bonus når kortet brukes til å betale kjøp hos Trumf-partnere. Søker/kortholder må være Trumf-medlem, over 18 år, ha norsk fødselsnummer og norsk adresse tilgjengelig i Folkeregisteret for oppslag. 

NG Finans samler inn personopplysninger for følgende formål: 

  • Behandle søknader om kredittkortet Trumf kredittkort. 
  • Dokumentere grunnlag for og resultat av søknadsbehandlingen. 
  • Knytte kortavtalen til kortholders Trumf-medlemskap. 
  • Gi sikre og effektive betalingstjenester i henhold til avtalen. 
  • Administrere kundeforholdet for kortholdere og gi god kundeservice. 
  • Følge opp kundeforhold slik hvitvaskingsloven krever, med vekt på å forebygge og avdekke hvitvasking / terrorfinansiering. 
  • Følge opp andre krav etter finansforetaksloven. 
  • Utlevere opplysninger om kortet og kortbruk til Trumf AS, slik at Trumf kan gjenkjenne medlemmet og beregne bonus, så framt kortholder har gitt samtykke til slik utlevering.   
  • Gi kortholder rask tilgang til forsikringsgiver for de forsikringer som følger med kortet. 
  • Forhindre/oppklare svindel og feilsituasjoner. 
  • Gi relevant kommunikasjon / markedsføring, herunder affiliatemarkedsføring. 
  • Gjøre analyser av lønnsomhet og kredittrisiko. 

Hvilke personopplysninger samles inn  

Disse opplysningene samles inn for å inngå og følge opp avtale med kortholder: 

  • E-post, telefonnummer og medlemsidentifikator, som utleveres fra Trumf.   
  • Fødselsnummer og eventuelle endringer i e-post og telefonnummer fra søker. 
  • Navn, adresse, og statsborgerskap fra Folkeregisteret. 
  • Kredittvurdering gjennom tredjepartsleverandør. 
  • Opplysninger om finansiell situasjon fra søker og fra offentlige registre som Altinn, Skatteetaten, Gjeldsregisteret, Motorvognregistret.  Enkelte av opplysningene kan oppdateres av søkeren. 
  • Opplysninger i selve avtalen og avtaledokumentet fra interne behandlinger. 
  • Opplysninger om kortet og utløpsdato fra interne behandlinger. 
  • Logg fra bruk av Trumf kredittkort-appen, som hvorvidt appen er lastet ned eller ikke. 
  • Korttransaksjoner og betalingshistorikk fra kundens bruk av kortet og avtaleforholdet. 
  • Andre opplysninger relevante for avtaleforholdet som det er rettslig grunnlag for å motta, oppdateringer fra Folkeregisteret, svik i forsikringssaker for forsikringene inkludert i kortet og liknende.   

Disse opplysningene samles inn for å oppfylle rettslige plikter: 

  • Opplysninger om hvorvidt kortholder/ søker er PEP (politisk eksponert person), om midlenes opprinnelse, statsborgerskap, overføringer til utlandet og til hvilke land, samles inn for å møte krav i hvitvaskingsloven.  Opplysningene samles dels inn direkte fra søker/ kortholder, og dels fra eksterne registre. 
  • Samtykker og reservasjoner samles inn for å oppfylle plikter etter personopplysningsloven. 

Hvilke behandlinger gjør vi 

Når du søker om Trumf kredittkort, ber vi om samtykke til å dele kortinformasjon og bonusgivende kjøp med Trumf AS. Dette gjør at du kan få Trumf-bonus på kjøpene dine. Du kan når som helst trekke samtykket tilbake ved å kontakte kundeservice for Trumf kredittkort. Vi gjør ellers følgende behandlinger: 

  • Vurdering av søknad om kredittkort: Opplysningene du oppgir i søknaden brukes i automatiserte løsninger for å vurdere om søknaden innvilges, og hvor høy kredittgrense som kan gis. I noen tilfeller vurderes søknaden manuelt. Les mer om den automatiserte behandlingen i et eget avsnitt under. 
  • Kortbruk og betaling: Vi behandler transaksjonsdata for bokføring, fakturering og for å følge lovkrav. Fakturainformasjon kan også bli brukt ved eventuell inkasso. 
  • Kundeservice: Navn, kortopplysninger, transaksjoner og fakturagrunnlag er tilgjengelig for kundeservice, og er synlig for deg i Trumf kredittkort-appen. 
  • Forebygging av økonomisk kriminalitet: Vi følger kravene i hvitvaskingsloven. Det innebærer blant annet overvåking av mistenkelige transaksjoner og kontroll mot sanksjonslister. Du vil normalt bli bedt om å oppdatere relevante opplysninger årlig – helst i appen. For kunder uten slik mulighet, kan opplysningene oppdateres gjennom webskjema tilsendt fra NG Finans eller kontakt med kundeservice. Ved mistanke om brudd på hvitvaskingsloven er vi pålagt å utlevere opplysninger til Økokrim. 
  • Risikostyring: For å oppfylle krav i finanslovgivningen analyserer vi kredittopplysninger og annen informasjon du har gitt, for å beregne kredittrisiko og sikre forsvarlig drift. 
  • Utlevering til Trumf AS: Hvis du har gitt samtykke, utleveres kortnummer og bonusgivende kjøp til Trumf AS for bonusberegning. Trumf AS mottar bare deler av kortnummeret for kundeserviceformål. Utlevering stoppes hvis du trekker samtykket, men det endrer ikke på lovligheten av opplysninger som er utlevert og innsamlet mens samtykket forelå. 
  • Markedsføring: Kundedata kan brukes til markedsføring fra NG Finans hvis du ikke har reservert deg. 
  • Sporing ved affiliatemarkedsføring: Søknader som starter via eksterne sammenligningssider kan spores med en ID, som brukes til statistikk, men lagres ikke i kunderegisteret. 
  • Sikkerhet: Kort kan sperres ved mistanke om svindel, brudd på avtale eller etter ønske fra deg som kunde. 
  • Ufullstendige søknader: Dersom du ikke fullfører en søknad, sender vi deg en påminnelse etter 10 dager. Opplysningene slettes automatisk etter 60 dager, men du kan be om tidligere sletting ved å kontakte kundeservice. 
  • Avslutning av avtale: Dersom du ønsker å melde deg ut av Trumf, må du først avslutte kredittkortavtalen med NG Finans. Ved avsluttet kredittkortavtale utleverer NG Finans denne informasjonen til Trumf AS, men du må selv avslutte medlemskapet ditt i Trumf. 

 

Familiekort 

Er du kortholder, kan du tillate et tilleggskort (familiekort) på egen avtale. For familiekortholder er det ikke krav om å være Trumf-medlem.   

For å kunne utstede familiekort samles følgende opplysninger inn om familiekortholder: 

  • Navn, fødselsnummer, e-post og telefonnummer. 
  • Adresse og statsborgerskap fra Folkeregisteret. 
  • PEP-status (politisk eksponert person). 
  • Godkjennelse fra hovedkortholder. 

Hovedkortholder har rett til fullt innsyn i alle opplysninger lagret på familiekortet. Transaksjoner fra familiekortet blir vist i hovedkortholders app, mens familiekorthaver bare ser egne transaksjoner. 

Dersom hovedkortholder har samtykket til utlevering av kortopplysninger og bonusgivende transaksjoner til Trumf AS, så gjelder utleveringen også for familiekortet. Merk at for kjøp i NorgesGruppens dagligvarebutikker har hovedkortholder også detaljert innsyn på varelinjenivå, gjennom Trumf-medlemskapet. 

For øvrig behandles opplysninger fra søknad og bruk av familiekortet som for hovedkortholder. 

Automatisert behandling av personopplysninger 

Når du søker om Trumf kredittkort, behandles søknaden i stor grad automatisk. Nedenfor forklarer vi hvordan denne behandlingen foregår, og hvilke andre automatiserte vurderinger som kan skje under kundeforholdet.  

Kredittvurdering og søknadsbehandling 
NG Finans bruker en tredjepartsleverandør til å hente kredittopplysninger, inkludert eventuell betalingsanmerkning. Du får alltid tilsendt en kopi (gjenpart) av kredittvurderingen. Dersom du har en betalingsanmerkning, eller ikke har norsk fødselsnummer eller bostedsadresse i Norge, kan vi ikke tilby kredittkort. 

Vi er lovpålagt å vurdere din evne til å betjene kreditten. Maksimal kredittgrense og betjeningsevne beregnes automatisk basert på: 

  • Opplysninger du selv oppgir (inntekter og økonomiske forpliktelser) 
  • Informasjon hentet fra offentlige registre: Altinn, Gjeldsregisteret og Motorvognregisteret 
  • Standard satser for utgifter til bolig, bil og livsopphold – som justeres etter husstandsstørrelse 

Vi følger også hovedregelen i boliglånsforskriften om at total gjeld som hovedregel ikke skal overstige fem ganger brutto årsinntekt. Resultatet av søknadsbehandlingen kan være: 

  • Automatisk innvilgelse eller avslag 
  • Manuell vurdering av en saksbehandler, f.eks. hvis det er store avvik mellom oppgitt og innhentet informasjon 

Andre automatiserte behandlinger 

I tillegg til selve søknadsbehandlingen bruker vi automatiserte løsninger til: 

  • Lovpålagt oppfølging etter hvitvaskingsloven, inkludert kontroll av mistenkelige transaksjoner 
  • Avdekking av svindel og feil i transaksjoner 
  • Sperring av kort ved manglende betaling 

Dine rettigheter ved automatiserte avgjørelser 

Dersom søknaden eller andre viktige avgjørelser er basert på en automatisert behandling, har du rett til å 

  • be om en forklaring på avgjørelsen 
  • bestride resultatet 
  • be om at en saksbehandler gjennomgår saken 

For å benytte disse rettighetene, kontakt kundeservice for Trumf kredittkort. 

 

Forholdet mellom NG Finans og Trumf AS 

Trumf AS tilbyr lojalitetsprogrammet Trumf, hvor medlemmene kan opptjene bonus på kjøp hos NorgesGruppens dagligvarekjeder (KIWI, MENY, SPAR, EUROSPAR, JOKER, JACOBS og Nærbutikken), samt hos eksterne Trumf-partnere og via Trumf Netthandel. 

For å få Trumf-bonus med Trumf kredittkort, må du være Trumf-medlem. Trumf AS er behandlingsansvarlig for medlemsopplysninger – inkludert personopplysninger som eventuelt utleveres fra NG Finans. Det er Trumfs medlemsvilkår og personvernerklæring, samt dine egne samtykker og innstillinger for markedsføring og personalisering, som styrer hvordan disse opplysningene brukes. Du kan lese mer om dette på trumf.no

NG Finans er Trumf-partner, og har sammen med Trumf AS felles behandlingsansvar for markedsføring rettet mot Trumf-medlemmer. Slik markedsføring sendes kun til medlemmer som har samtykket til å motta kommunikasjon fra NG Finans i rollen som Trumf-partner. Dette samtykket gis, lagres og administreres på din Trumf-profil, ikke hos NG Finans. 

Innenfor dette felles behandlingsansvaret har 

  • Trumf AS ansvar for å behandle personopplysninger korrekt, og har alene innsyn i medlemsopplysningene. 
  • NG Finans ansvar for å definere hvilke medlemmer som skal motta markedsføring, samt innhold, kanal og tidspunkt for utsendelsene. 

Har du spørsmål om denne ordningen, kan du kontakte: 

  • Trumfs personvernombud: pvo@trumf.no 
  • NG Finans sitt personvernombud: pvo@norgesgruppenfinans.no 

Dersom du bruker Trumf kredittkort i Trumf Pay, vil Aera (betalingspartner) utføre sterk kundeidentifisering for å gi deg tilgang og mulighet til å betale direkte fra kortet ditt i løsningen. 

Lagringstid 

NG Finans lagrer opplysninger slik lovverket krever. 

  • Korttransaksjoner, fakturaspesifikasjoner og avtaledokumenter lagres i ti år, for å møte krav i bokføringsloven. 
  • Avtaledokumenter og grunnlagsopplysninger for avtale lagres i 13 år for å kunne møte krav etter foreldelsesloven. 
  • Kundeopplysninger lagres i inntil 10 år etter at kundeforholdet har opphørt, for å møte krav i hvitvaskingsloven. 
  • Risikoklassifisering med underlagsopplysninger lagres i henhold til lovkrav. 

Dersom du får avslag på søknad om Trumf kredittkort, lagres opplysningene fra søknaden i 13 måneder. Vi har en berettiget interesse i å vurdere tidligere søknader når en ny søknad skal behandles. Andre opplysninger slettes når det ikke lenger foreligger formål for å bruke dem. 

Hvem deler vi personopplysninger med  

NG Finans deler personopplysninger kun når det finnes et rettslig grunnlag for det, og i tråd med kravene i finanslovgivningen. 

  • Betalingsleverandører: Kortopplysninger overføres til betalingsleverandører for å kunne gjennomføre betalingstransaksjoner. 
  • Trumf AS: Vi deler kortopplysninger og søknadsinformasjon med Trumf AS hvis du har gitt samtykke til dette. Ved samtykke deles også bonusgivende transaksjoner, inkludert dato, brukersted, brukerstedskode og beløp. 
  • Forsikringsgiver (ved kortforsikringer): Kortnummer deles med forsikringsgiver for at de skal kunne behandle eventuelle skadesaker knyttet til forsikringene som følger med kortet. 
    Har du inngått avtale om betalingsforsikring, deles også navn, adresse, fødselsnummer og fakturainformasjon for å oppfylle forsikringsavtalen. 
  • Skatteetaten: NG Finans utleverer nødvendige opplysninger til Skatteetaten i henhold til gjeldende lovkrav. 
  • Økokrim: Ved mistanke om brudd på hvitvaskingsloven er vi forpliktet til å rapportere og utlevere relevante opplysninger til Økokrim. 
  • Andre offentlige myndigheter: Opplysninger kan utleveres til andre myndigheter når det finnes et gyldig rettslig grunnlag for dette. 

Hvem behandler opplysninger på våre vegne 

NG Finans benytter følgende databehandlere for å kunne levere Trumf kredittkort. Det foreligger databehandleravtaler med alle databehandlere. 

  • EVRY Card Issuing AS, for søknadssystem, systemer for kortadministrasjon og transaksjoner, Trumf kredittkort-app, støttesystem for antihvitvaskingstiltak og for risikoklassifisering. 
  • NorgesGruppen Data, for drift av teknisk infrastruktur, nettsted, kunderegister, interne samhandlingssystemer og transaksjonsovervåkning. 
  • Aera, for betalingstjenester. 
  • Cloud Connection, for vedlikehold av kunderegister. 
  • Kredinor, for inkasso. 
  • Dun & Bradstreet, for kredittvurdering. 
  • Adservice, for affiliatemarkedsføring. 
  • PIWIK PRO, for analyse av trafikk på nettsiden. 

For drift av nettsted og kunderegister har NorgesGruppen Data underdatabehandler Tata Consulting Services i India. Forholdet er regulert ved EUs standardavtaler. 

Sikkerhet 

Kortholder har selv ansvar for å ikke dele PIN-kode med andre personer, og å beskytte denne koden. 

Kortholder har tilgang til egne transaksjoner, fakturaer og betalingshistorikk gjennom Trumf Kredittkort-appen. Det er kortholders ansvar ikke å dele påloggingsopplysninger til Trumf kredittkort-appen med andre. 

Når NG Finans utleverer kortnummer til Trumf AS, så skjer dette i løsninger som følger betalingsbransjens sikkerhetsstandarder (PCI DSS). 

Dine rettigheter som kortholder 

Som kortholder har du rettigheter etter personopplysningsloven og GDPR. Du kan blant annet: 

  • Be om innsyn i hvilke opplysninger vi har om deg 
  • Be om retting eller sletting av opplysninger 
  • Protestere mot behandlingen 
  • Be om å få opplysninger utlevert i et maskinlesbart format (dataportabilitet) 

Dersom du ønsker å benytte deg av disse rettighetene, eller har spørsmål om hvordan vi behandler personopplysningene dine, kan du: 

  • Bruke skjemaet på: www.norgesgruppenfinans.no 
  • Eller sende e-post til vårt personvernombud på: pvo@norgesgruppenfinans.no 
    (Merk emnefeltet med "Personopplysninger"

Dersom du mener at vi ikke behandler personopplysninger i tråd med regelverket, kan du klage til Datatilsynet: 

  • E-post: postkasse@datatilsynet.no 
  • Telefon: 22 39 69 00 

Informasjonskapsler og analyseverktøy 

NG Finans bruker informasjonskapsler for å  

  • føre statistikk over brukeradferd for å forbedre nettsidene 
  • sikre stabil drift og økt sikkerhet 

I driften av nettsidene våre lagrer vi logger for å avdekke feilsituasjoner og misbruk, slik at vi kan identifisere årsaker og gjøre forbedringer. Det er i vår og din interesse at nettsidene fungerer tilfredsstillende og at sikkerheten ivaretas. 

For informasjon om hvordan nettsidene brukes, benyttes analyseverktøyet PIWIK PRO som leser av IP-adresser fra besøkende. IP-adresser anonymiseres før lagring, og NG Finans mottar ikke identifiserbare data fra PIWIK. Formålet er statistikk over besøkende og bruk, for å forbedre nettstedet og ivaretar vår interesse i å ha velfungerende nettsider. Dette kan du lese mer om på siden om "Informasjonskapsler (cookies)".  

Trumf kredittkort-side på Facebook 

NG Finans har en Trumf kredittkort-side på Facebook. Når du besøker siden kan personopplysninger om deg bli behandlet. Vi har felles behandlingsansvar med Facebook, men merk at du som Facebook-bruker må forholde deg til Facebooks brukervilkår og personvernerklæring når du besøker vår selskapsside. Vi oppfordrer deg til å lese disse vilkårene nøye. 

Endringer  
NG Finans kan endre behandling og personvernerklæring for å følge nye rettslige krav, og på grunn av endringer i vår egen praksis for innsamling og behandling av personopplysninger. Ved endringer som krever samtykke vil kortholder bli bedt om å samtykke gjennom egnet kanal. Informasjon om andre endringer vil bli gitt på www.norgesgruppenfinans.no